Slaget i magen

Så kom det då.
Efter nästan fem år.
Slaget i magen.
När det förflutna kommer på besök och när det sker på ett sätt som gör att det känns som ett knytnävsslag i magen.
När det känns som om luften tar slut och när jag verkligen måste koncentrera mig för att klara av att ta nästa andetag.
Det där andetaget som jag måste ta för att inte benen ska vika sig och jag ska svimma där på fläcken.

Det förflutna kom på besök på den plats där jag allra minst väntade mig det.
Men det är väl där det händer.
Där man allra minst förväntar sig det.
Där inte en tanke finns på att ens en skärva av det förflutna ska kunna existera.
På en plats där jag inte har någon historia.
På en plats som är helt ny för mig.
Där väljer det förflutna att komma och slå mig i magen.

Jag kände igen det förflutnas ryggtavla på en hundradels sekund.
Lockarna i nacken som en gång var mina att dra fingrarna i.
För ett ögonblick var jag på väg att gå fram och lägga armarna om midjan på det förflutna.
På det där sättet som jag en gång hade rätt att göra.
Då den där korta sekunden i livet när det förflutna var mitt och var någonting jag tillhörde.
Då, i det där som var för en kort stund men som egentligen aldrig fanns.
Då när det var så stort men ändå inte verkligt.

I stället valde jag att svälja den bubblande glädjen.
Jag valde att vända mig bort.
Den där sekunden när jag visste att det förflutna skulle vända sig om, titta på mig med de glittrande vackra ögonen, le och öppna sina armar.
I exakt just den sekunden valde jag att vända mig bort.
I exakt just den sekunden valde jag att ta ett djupt andetag, att kämpa mot hjärtklappningen och i just den sekunden valde jag att befinna mig i nuet.
I det som är just nu.
Mitt i det som jag älskar högst.

Men jag vet att jag kommer att återvända.
Jag kommer att återvända till den där osannolika platsen.
Och jag kommer att hoppas.
Jag kommer att hoppas på det där slaget i magen.

Kanske kommer jag att välja annorlunda nästa gång.

Kommentera

